Higiena jamy ustnej dziecka i dorosłego

Stomatologia dziecięca Gliwice

Higiena jamy ustnej dziecka i dorosłego

Higiena jamy ustnej jest bardzo ważna zarówno dla dzieci, jak i dla dorosłych. W obecnych czasach rozumie to niemal każdy. Dzięki prawidłowej higienie możemy utrzymać zdrowe zęby i dziąsła oraz zapobiegać rozwojowi chorób jamy ustnej, takich jak próchnica zębów czy zapalenie dziąseł.

Dlaczego higiena jamy ustnej jest tak ważna dla zdrowia i urody?

Piękny uśmiech wpływa znacząco na nasze samopoczucie, a brak higieny w tym obszarze widoczny jest gołym okiem. Regularne dbanie o jamę ustną pomaga utrzymać zęby w czystości, wybielać je i zapobiegać przebarwieniom. Utrzymywanie czystych, białych zębów i zdrowych dziąseł wpływa znacząco na nasz ogólny wizerunek, podnosi pewność siebie i samopoczucie. Świeży oddech jest dużym atutem podczas rozmów i interakcji społecznych.

Zdrowa jama ustna przyczynia się do dobrej ogólnej kondycji fizycznej i psychicznej. Wiemy, jaki dyskomfort powodują bóle zębów i problemy z dziąsłami. Zepsute zęby mogą ponadto wywoływać stan zapalny, w wyniku którego bakterie przedostają się do krwiobiegu. W konsekwencji prowadzi to do powstania dolegliwości układów wewnętrznych: oddechowego, krążenia, pokarmowego. Nieleczone zęby przyczyniają się więc do pogorszenia kondycji zdrowotnej całego organizmu.

Dbajmy o higienę jamy ustnej dzieci od najmłodszych lat!

O higienę jamy ustnej należy zadbać już u noworodka. Gdy dziecko nie ma jeszcze zębów, delikatnie przecieramy jego dziąsła jałową, wilgotną gazą po każdym karmieniu. To pomoże usunąć resztki pokarmowe i zapobiegnie rozwojowi bakterii.

Kiedy pierwsze zęby zaczynają się pojawiać (zazwyczaj w okolicach 6. miesiąca życia), używamy miękkiej szczoteczki do zębów dla dzieci. Szczotkujemy zęby delikatnie i starannie dwa razy dziennie, używając niewielkiej ilości pasty do zębów dla dzieci o niskiej zawartości związków fluoru.

Do około 6. roku życia dzieci mogą mieć trudności z samodzielnym szczotkowaniem zębów. Dlatego ważne jest, aby nadzorować i pomagać im w codziennych zabiegach, aby upewnić się, że robią to prawidłowo i nie pomijają żadnej części jamy ustnej.

Właściwej techniki szczotkowania zębów dziecko musi się nauczyć. Aby skutecznie usuwać płytkę bakteryjną i resztki pokarmowe, należy czyścić zęby przez co najmniej 2 minuty, wykonując miękką szczotką okrągłe ruchy. Pamiętać trzeba również o szczotkowaniu języka, aby usunąć bakterie i odświeżyć oddech.

Higiena jamy ustnej – równie ważna dla dzieci, jak i dorosłych

Szczotkowanie i nitkowanie zębów po każdym posiłku musi stać się naszym nawykiem niezależnie od wieku. Pasta do zębów powinna zawierać związki fluoru, który wzmacnia szkliwo i chroni przed próchnicą.

Przynajmniej raz dziennie, najlepiej przed snem, warto stosować nici dentystyczne, aby skutecznie pozbywać się resztek pokarmu z przestrzeni międzyzębowych.

W zmniejszeniu ilości bakterii i odświeżeniu oddechu pomaga również płukanie jamy ustnej specjalnym płynem ze związkami fluoru, dobranymi odpowiednio do wieku.

Do dobrych nawyków należą ponadto regularne wizyty u dentysty w celu skontrolowania stanu uzębienia (co pół roku) oraz unikanie słodkich przekąsek i napojów. Zdrowa dieta pełna świeżych owoców i warzyw również pomaga w utrzymaniu zdrowych zębów i dziąseł.